Zelfevaluatie, Zelfontwikkeling en Zelfbewustzijn. - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Samir Verkuijlen - WaarBenJij.nu Zelfevaluatie, Zelfontwikkeling en Zelfbewustzijn. - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Samir Verkuijlen - WaarBenJij.nu

Zelfevaluatie, Zelfontwikkeling en Zelfbewustzijn.

Door: Samir Verkuijlen

Blijf op de hoogte en volg Samir

20 November 2013 | Curaçao, Willemstad

Hey lieve mensen/dushi's,

Dit wordt een lange maar hopelijk interessante post met mijn gedachtes over zelfontwikkeling en verbetering. Hoop dat jullie het wederom tot het einde vol houden, en mocht je het gelezen hebben dan zou ik het tof vinden als ik wat feedback of je gedachten er over terug krijg. Ik heb de vorige keer super veel leuke reacties mogen ontvangen en vandaar nog zo’n post. Hoop dat er iets tussen zit wat je mee kan nemen en/of leuk vind om te lezen, Enjoy.


Gister kreeg ik een ongelofelijke glimlach toen ik de teller van mijn reisdagboek al op bijna 7000x bekeken zag staan. Nou weet ik niet of dit accuraat is maar ik vind het wel leuk dat ik zoveel leuke persoonlijke berichten gestuurd krijg van mensen die schijnbaar al mijn reisverhalen en facebook post lezen en melden dat ze er heel veel positieve energie van krijgen. Het geeft me dan ook veel voldoening als ik mensen help of hoor dat ik hun dag weer heb gemaakt. Dit is ergens ook in eigenbelang aangezien mijn dag ook wordt gemaakt door de positieve reacties of uitstraling van degene die ik help, haha ☺.

Het is al wel een hele lange tijd geleden dat ik iets heb gepost, wederom omdat ik het heel druk heb met mijn project. Deze post zal ook bijna niet over mijn belevingen in Curaçao gaan, maar eigenlijk meer over mijn zelfontwikkeling en bevindingen van de afgelopen maanden/jaren. Ik probeer hierin zo eerlijk mogelijk mezelf te schetsen. Wat altijd heel moeilijk blijft aangezien ieder mens automatisch een filter heeft van zijn eigen gecreëerde waarheid en dus vaak eigen fouten of verbeterpunten niet inziet of ontkent. Ik heb dit ook nog steeds maar denk dat ik er steeds bewuster van wordt.

Vroeger had ik een hekel aan het woord reflectie of zelfevaluatie, omdat het in mijn ogen onzinnige tijd was wat je voor school moest doen. Nu hou ik ervan en denk ik dat zelfkennis, zelfbewustzijn en zelfevaluaties super belangrijk zijn voor je ontwikkeling. Zodra je jezelf kent kun je stappen naar verbetering maken en herhalende fouten vermijden. Ik heb dit tot extreme lengtes genomen (al zeg ik het zelf) en ben bijvoorbeeld nu elke dag bezig door kort op een Word document mijn tijdsbesteding in minuten per activiteit te noteren. Dit kost me bijna geen tijd, alleen wel constante alertheid, maar je wordt ook automatisch steeds bewuster van je gedrag. Ik heb hiervan al veel geleerd, en soms doe ik veel meer op een dag dan ik daadwerkelijk denk te doen, of zit ik veel meer op facebook en denk ik het super zwaar te hebben gehad. Anyway, ik ben hierdoor veel effectiever en efficiënter geworden.

Ondanks dat ik een tijd niks heb gepost hou ik voor mezelf wel heel veel bij in een soort van dagboek (Achtergrond: Hah Gaaaayyyy).
Anyway, in dit boekje schrijf ik al mijn bevindingen, evaluaties, verbeterpunten en analyses van diverse situaties op. Doordat ik schrijf forceer ik mezelf om mijn gedachten te structureren en dus duidelijkheid te krijgen. Ook werk ik veel met to-do lists wat veel rust creëert in mijn hoofd. Alles wat ik moet doen schrijf ik direct op waardoor ik er niet meer aan hoef te denken. Dit werkt voor mij en ik denk voor veel andere mensen heel goed om het hoofd leeg te maken en rust te creëren. De keerzijde aan to-do list voor mij is dat ik soms alles volprop en merk dat er nooit een einde aan komt. Maar goed, ik ben van naturen heel chaotisch en impulsief ingesteld wat ontiegelijk geweldig is voor verbreding van jezelf, maar slecht is als je dingen af wilt krijgen haha :P. Dit helpt mij om wat meer controle te krijgen over dat aspect.

Ook probeer ik steeds meer dingen te gelijk te doen, indien er niet al te veel focus nodig is bij een bepaalde activiteit. Dit is bij mij als man soms heel moeilijk maar levert op bepaalde situaties wel veel tijdwinst op. Bij andere situaties weet ik gewoon dat ik veel beter presteer door maar op 1 ding te focussen en me helemaal van de wereld af te sluiten. Hierdoor kan ik uren achter elkaar knallen.

Verder heb ik een aantal regels opgesteld voor mezelf waardoor ik denk het meeste te leren en tevreden zijn over mezelf als persoon. Misschien dat er ook iets nuttigs tussen staat voor degene die dit leest. Dit zijn een aantal hele harde en open regels/richtlijnen. Maar goed ik durf ze denk ik toch wel te plaatsen. Nogmaals dit geld voor mij.

Anyway these are my so called rules for happiness:

1. Probeer elke dag vriendelijk te zijn tegen een bekende of onbekende. Vriendelijkheid kost namelijk niks, het geven van een glimlach, compliment of gewoon aardig zijn geeft jezelf maar ook andere een goed gevoel. Ook open ik hierdoor onbewust heel vaak deuren naar nieuwe mensen of mogelijkheden.

2. Aardig of vriendelijk zijn heeft niks met behagen te maken. Veel mensen behagen juist de mensen waarvan ze geen response terug krijgen, en niet degene die hun daadwerkelijk iets positiefs terug geeft. Het is dus ook niet egoïstisch om voor jezelf bezig te zijn en nee te zeggen zodra je het zelf druk of moeilijk hebt. Iets wat voor mij heel vaak heel moeilijk is om te doen. Beide extreme kanten werken natuurlijk niet en er is een balans nodig in aan jezelf denken of aan anderen. Zolang het maar van beide kanten komt en niet een eenzijdige relatie is. There is a saying. Why cross oceans for people that don’t even jump a puddle for you.

3. Terugkomend op het vorige, ik steek geen tijd of energie meer in mensen die mij constant energie kosten of alleen maar negatieve energie terug geven. Als dit te lang duurt sluit ik me er van af, of vermijd of verbreek desnoods de vriendschap/relatie. Bekeken over een langere periode natuurlijk ;).

4. Ik hou me bezig met de dingen waar ik controle op heb, niet op datgeen waar ik geen controle over heb. Je hebt misschien niet altijd controle op wat je overkomt, maar je hebt wel controle over hoe je erop reageert. Probeer dan ook zoveel mogelijk naar de oplossing te kijken i.p.v. het probleem.

5. Sta altijd open voor meningen en nieuwe ideeën. Je kan van iedereen wat leren als je luistert en oplet, maar het betekent niet dat je alles moet aannemen. Probeer zo objectief mogelijk te luisteren, en niet te luisteren zodat jij je mening kan geven en je eigen ego daardoor kan strelen. Luister en kijk dan wat je ermee doet. Blijf bij jezelf maar leer van andere.

6. Het enige dat ik weet is dat ik weinig weet ;). Iemand die denkt of pretendeert dat die veel weet beperkt zichzelf in mijn ogen. Voorkom dus ook dat je arrogant wordt of jezelf beter beschouwd. Waar je ook bent, wat je ook meemaakt en wie dan ook je voor je hebt. Maar je mag zeker weten zelfverzekerd over jezelf zijn. Sterker nog ik vind dat je dat moet zijn, en soms is eigenwijs ook wijs, alleen wel op de juiste momenten.

7. Ken je eigenwaarde en ben trots op wie je bent.
Als je niet trots op jezelf bent en niet in jezelf gelooft, hoe kunnen andere mensen dan wel in jou geloven. Ik wordt dan ook niet meer zenuwachtig bij sterke knappe of intimiderende personen. Want als je jezelf kent dan weet je dat je even veel hebt te bieden of misschien wel meer.

8. Verwachting & timemanagement.
Maak het jezelf niet te moeilijk door constant dingen voor mensen te doen, en zeker niet als je het zelf amper haalt. Je gaat dan namelijk stresse voor andere mensen vanwege een belofte of verwachting. Wees duidelijk en leg de bal bij hun als ze iets willen. En zorg dat je genoeg tijd hebt. Zolang de bal bij hun ligt hoef jij je niet over hun problemen te denken. Vraag bijvoobeeld of ze de afspraak i.p.v. mondeling nog een keer via mail of facebook willen maken omdat je het anders vergeet. Dan kun je hun vraag om hulp namelijk ook niet vergeten, en vergeten zij het dan is het hun probleem, sorry ;).

Wel dat zijn ze grofweg voor op het moment.

Misschien dat ik wat zieltjes trap, wat ik soms wel vaker doe, maar dit zijn dingen die voor MIJ als persoon werken. Ik ben juist een persoon die soms mezelf vergeet en constant bezig hou met andere, een ander is misschien alleen maar met zichzelf bezig en misschien helpt het omdraaien van deze regels juist voor hem. En de ander tja, die kijk met een lachende blik en denkt wat een bullshit verhaal of rare gast.

Ik heb me hierin redelijk open gesteld, zeker omdat het op het internet staat en veel gezeik of negatieve reacties over me heen kan krijgen. In de trand van arrogant, of omdat ik me nu klein beetje kwetsbaar opstel. Anyway, elk mens die hieruit iets positiefs haalt maakt deze post waard en mij een nog gelukkiger mens. Negatieve reacties zijn ook uiteraard welkom, alleen liefst wel onderbouwd ;).

Haha terwijl ik dit terug lees is er een onzekerheid of ik dit wel moet posten, maar ach, eigenlijk kan het me ook weer niet heel veel schelen, dit is namelijk maar een fractie van al mijn gedachtes. Hoop dat jullie het leuk vonden om het te lezen.

Thank for reading and staying till the end.
Greets from Curacao,
Samir Verkuijlen

  • 20 November 2013 - 23:19

    Geert Van De Wijdeven:

    Hoi Samir,

    Ik heb je verslag helemaal gelezen en dat komt omdat je leuk schrijft en omdat ik geprikkeld raak om verder te lezen. Verder vind ik vooral je tip leuk over je word document waarin jij jezelf monitort op je effectieve werktijd. Ik denk namelijk dat ik daar wat aan kan hebben ;), ik ga het in ieder geval proberen.

    Als je van plan bent nog een keer een stuk te schrijven dan neem ik waarschijnlijk weer de moeite om het te lezen daarnaast hoop ik dat je weer wat positieve energie kan halen uit deze reactie ;)

    Groetjes en veel plezier nog daar!



  • 21 November 2013 - 01:57

    Zsuzsi :

    Samir! Wat mooi geschreven.. Wat ben je toch een prachtig zieltje, je straalt echt licht en liefde uit. We zijn allemaal hierheen gekomen om bepaalde dingen te leren, op een zielniveau. Ik ben het eens met je woorden "dat zelfkennis, zelfbewustzijn en zelfevaluaties super belangrijk zijn voor je ontwikkeling". Des te beter je jezelf kent, des te beter je anderen kan begrijpen. Je bent goed op weg. En leert elke dag meer en meer net als de rest van ons. Door in jezelf te keren, vind je antwoorden. En je moet doen wat voor jou werkt inderdaad. Voor meer bewustwording in mijn leven, over mezelf, heb ik gemerkt dat het helpt om mezelf te bekijken vanuit een "outsider-perspective" of terwijl dat ik mezelf, mijn gedrag, emoties etc, observeer. Dit is niet altijd gemakkelijk. Ik denk dat ik meer zou moeten mediteren. Dit zou helpen. Maar ik merk dat je erg connected bent met je hogere bewustzijn. En je hogere bewustzijn is weer verbonden met de bron van alles.. Je spreekt veel waarheid. En zonder ego. Het is belangrijk dat we dat aspect (ego) van ons geen aandacht geven. En wees niet bang om jezelf te zijn! Nooit! Er is maar een Samir! Groetjes, knuffels uit Holland! Zsuzsi

  • 21 November 2013 - 08:58

    Jeanny:

    Lieve Samir,
    Wat heb je dit toch prachtig geschreven, en sterke punten neergezet, zelfs ik als oudje kan hier nog heel veel van leren.
    Blijf dicht bij jezelf, maar behaag jezelf iets meer, je bent idd vaak bezig om jezelf weg te cijferen voor anderen. Een Nee op zijn tijd kan je soms de rust geven die je nodig hebt.
    Al weer 3,5 maand zo goed bezig, en blijf daarin ook geloven, nog 2 te gaan, we zijn zo trots op je !

    Mijn dag is net begonnen, en ik neem bovenstaand tekst van je met me mee :)

    Liefs & Knuffels xxx
    Mama

  • 21 November 2013 - 12:18

    Louise:

    Hey Samir, ken je niet persoonlijk, maar wat ben je een kanjer hoe je het omschrijft. Klopt wat je moeder zegt, als oudje kunnen wij hier ook nog veel van leren!!! Jeanny, complimenten hoor voor jullie zoon, met recht mogen jullie super trots op hem zijn!. Veel plezier nog op Curacao Samir, geniet van het eiland, want het is een eiland om van te houden en die liefde verdwijnt nooit .... Groetjes, Louise

  • 21 November 2013 - 15:37

    -:

    Hallo Samir,

    Is het streven naar perfectie door middel van het jezelf vastleggen van een reglement hét middel voor zelfontplooiing? is het jezelf als persoon steeds willen verbeteren een vorm van acceptatie en vooruitstreven of juist niet? komt dit btw niet ongelooflijk in botsing met flexibel werken bij iemand die, zoals je aangeeft "chaotisch en impulsief" is? en de laatste vraag: wanneer je de schijn van geluk voorhoudt door het volgen van je eerste regels, kan je mensen dan dichtbij laten komen? ze leren kennen en van ze leren?


    "I wonder how many people I've looked at all my life and never seen"
    John Steinbeck

  • 21 November 2013 - 16:20

    Samir Verkuijlen:

    Lieve mensen allemaal bedankt voor de super leuke reacties hier en persoonlijk.

    @ Geert, bedankt voor de toffe feedback. Ben blij dat je er iets aan hebt, en hoop dat mijn volgende post ook weer leuk is om te lezen. En thanks, ben zeker blij met je reactie en krijg er zeker een positief gevoel uit haha :).

    @ Zsuzsi, dankjewel voor je mooie woorden. Ik heb ook veel geleerd uit onze gesprekken, en als ik terug kom wil ik zeker weer keer langs komen :). Bewustzijn is soms heel moeilijk te creëren en en vooral soms de outsider view, maar toch doe ik mijn best omdat te doen. Mediteren staat al lang op mijn to do list :P, maar ik weet niet waar ik moet beginnen om eerlijk te zijn en ben vaak te druk om het uit te voeren. Maar ik ga het zeker keer doen. Denk dat het heel goed voor mij is.

    @ mama & Louise, Heel erg bedankt voor de complimenten. En ben blij dat jullie er misschien ook wat aan hebben. Denk dat elke generatie kan blijven leren, ik leer zelfs nog van mijn kleine neefjes of kinderen die voor bepaalde problemen de meest simpele out of the box oplossingen hebben :).

    @ ??. Ik heb een gevoel dat ik weet wie dit heeft gepost maar anyway een mooie reactie.
    Om even op je punten in te gaan zoals ik momenteel over dingen denk:

    1 - Ik streef niet naar perfectie, want dat betekent dat er eindpunt is in je verbetering. Met andere woorden, je beschouwt dat er niet niks meer te leren is als je een bepaald aspect voor jou gevoel 100% hebt gemeesterd. Wel streef ik naar verbetering en kan je genoegen nemen met waar je staat en je weer verdiepen of verbeteren in andere aspecten van je leven.
    2- Ik weet niet of een reglement de beste manier van zelf ontplooiing is, voor mij heeft dit wel veel groei opgeleverd maar vooral omdat ik mijn eigen regels heb gecreëerd gebaseerd op mijn situatie. Niet 1 op 1 overgenomen van de Viva. Daarbij geef ik ook aan regels/richtlijnen. Regels zijn er om gebroken te worden en richtlijnen zijn er om je aan dingen te onthouden en soms flexibeler ergens mee om te gaan.
    3 - Ik denk dat jezelf willen verbeteren ervoor zorgt dat je jezelf steeds beter kent en weet wat je wilt en wat niet. Dit kan helpen voorkomen dat je op een bepaald moment in je leven zegt had ik dit maar gedaan. En zelfs als je dat ooit gaat zeggen, kijk of er dan iets is wat je kan doen omdat te veranderen.
    4 - Acceptatie is voor mij een moment als er echt niks meer aan kan doen. Een raar maar simpel voorbeeld. Ik kan bij een voetbalwedstrijd niet accepteren dat ik verlies, ik ga net zo lang door tot die 90 min voorbij zijn en geef alles. Ook al staat mijn team met 4-0 achter. Zodra het fluitje is gefloten is het moment misschien voorbij en kan het zijn dat je hebt verloren en dat kan ik accepteren. Maar gelukkig heb je nog een heel toernooi of nieuw seizoen en kan je leren van wat er verkeerd ging en werken naar dat volgende moment/kans dat zich voor gaat doen. Dat betekent verbetering en acceptatie voor mij ;).
    5 - Ik zie het als een soort van bloem/planten. Je hebt bepaalde bloemen die net als een gewone bloem steeds meer open gaan zodra ze zonlicht en de juiste voeding krijgen (positieve energie / positieve ervaringen). Zodra ze geraakt worden of aangevallen schieten de bladeren dicht om zichzelf te beschermen (deze planten/bloemen bestaan ik ben er alleen de naam van kwijt). Met andere woorden ik sta open voor nieuwe mensen, ervaringen en dingen waardoor je misschien wat kwetsbaarder opgesteld staat. Ieder mens creeert zijn eigen ervaring en gaat daardoor ook bepaalde situaties herkennen waardoor je jezelf kan beschermen of voorbereid kan zijn. Ik denk dat je ook zo ermee moet omgaan. Maar that's just my thought on it.


    Haha. Ik hoop dat dit beetje mijn visie goed weerlegt en goed op jou vragen ingaat. Mocht je erover verder willen gaan, stuur me dan maar ff een persoonlijk bericht :).

    Thanks for reading once again.


  • 22 November 2013 - 08:08

    Sjan Deckers:

    hoi,Samir goed dat je deze gepost hebt, hier kan iedereen wel wat uithalen als ze het goed lezen tenmin ste.
    het ga je goed.
    groejes en tot de volgende brief.

  • 22 November 2013 - 11:54

    John:

    Samir,
    Een heel interessant verslag, mooi geschreven.
    3 punten waar ik in ieder geval iets mee kan.
    En daar hoef ik dan natuurlijk niet voor in curacao te zijn. ;))
    Groeten,
    en nog een fijne tijd daar.

  • 24 November 2013 - 21:05

    Samir Verkuijlen:

    @ Sjan & John.

    Heel erg bedankt. Fijn om te horen dat jullie er wat mee kunnen en/of fijn vinden om te lezen :).

  • 23 Januari 2014 - 18:58

    Eline:

    Wijze woorden Samir :)
    Leuk om te lezen hoe je nu over dingen denkt, ik denk dat je in sommige opzichten best wel veranderd bent

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Samir

Actief sinds 08 Jan. 2012
Verslag gelezen: 780
Totaal aantal bezoekers 13870

Voorgaande reizen:

12 Augustus 2013 - 20 Januari 2014

Eindstage Curacao

10 Januari 2012 - 30 Juni 2012

Stage America Missouri State University

Landen bezocht: